Profiel Schilders- en Waddenbuurt

Heel Zaanstad telt bijna 145.000 inwoners, waarvan meer dan de helft in Zaandam woont.Het gebied tussen Breedweer, Provincialeweg, Vincent van Goghweg en Westzijde is voor het grootste deel bebouwd rond 1930 en ontleend daaraan zijn karakteristiek. De buurt is kleinschalig en daardoor kindvriendelijk. De huizen in de buurt zijn gewild.

Er wonen zo’n 2.700 mensen in 1.140 woningen. Geen buurt met jonge gezinnen, zoals je in Vinex wijken ziet. Jong en oud woont er. Het aantal jongeren tot en met 24 jaar is 30%, 25-44 jaar eveneens 30%, de groep 45-64 jaar 27% en het aandeel 65-plussers is 13%. Dit gevarieerde beeld zie je ook terug in de samenstelling van de huishoudens: het aantal eenpersoonshuishoudens, het aantal huishoudens met en het aantal zonder kinderen is gelijkmatig verdeeld. Vergelijk Westerwatering: daar tref je 60% huishoudens met kinderen aan. Eén van de betere buurten in Zaandam met 74% aan koopwoningen en 25% aan huurwoningen.

Uit onderzoek blijkt dat veel bewoners het een prettige buurt vinden om in te wonen. De Schilders- en Waddenbuurt en de wijk Oud West krijgen het rapportcijfer 7,2 als het om de woonomgeving gaat. De woning wordt gewaardeerd met een 7,7. Negen van de tien bewoners voelen zich betrokken bij de leefbaarheid in de buurt (bron: Gemeente Zaanstad).

En gelukkig is er een bewonersvereniging die zich inspant om de leefbaarheid daarvan te behouden. De vereniging focust op milieu, groen, verkeer, bouwprojecten. Of het nu gaat om plannen voor verkeersdrempels of zeer complexe zaken als plannen voor bebouwing van het (laatste?) stukje groen in de wijk.

2 gedachten over “Profiel Schilders- en Waddenbuurt”