20091129-DZ- 27-11-08 Een roerige week voor de Schildersbuurt

Bron: http://www.democratischzaanstad.nl

zaterdag 29 november 2008
Totale afbraak en destructie o.l.v het gemeentebestuur van Zaanstad en projectontwikkelaar OBAN.

Trieste restanten

Omdat een motie van Democratisch Zaanstad op pas bomen te kappen als alle procedures en bezwaarschriften klaar waren niet door de gemeenteraad kwam ( advies van wethouder PIET KEIJZER (SP) en de fractievoorzitter PIET VAN TELLINGEN van het CdA kon OBAN gewoon zijn gang gaan met het kappen van bomen, en dat deden zijn dus vrolijk en niets ontziend op het Voorslag terrein in de Schildersbuurt. Toen bleek dat de grond op het terrein zwaar giftig was, iets dat iedereen in de Schildersbuurt al wist, was PIET KEIJZER (SP) wel verplicht om alle werkzaamheden op het Voorslag terrein stil te zetten.

Groot was dan ook de schok toen bleek dat opdrachtgever OBAN een dag na de stilzetting (woensdag 26 november) gewoon door ging met het kappen van bomen. Buurtbewoners stonden te huilen en zochten steun bij elkaar.

en de OBAN, hij ploegde voort

Democratisch Zaanstad was er bij en fotografeerde de absoluut onnodige en gevaarlijke kap.De gemeente Zaanstad beschikt over een groot aantal juristen en OBAN nog meer. Het is dan ook geen wonder dat beiden gewoon hun gang gaan. Elke procedure die de bewonersvereniging Schilders-Waddenbuurt aanspant kost handen met geld. Bedragen die voor Zaanstad niet tellen (want toch juristen in vaste dienst) en voor het onderdeel van Nederlands grootste bouwer (BAM) OBAN met zijn miljoenen winst maakt het niet uit wat de kosten zijn, en die kosten zijn ook nog fiscaal aftrekbaar voor dit bedrijf.

Anders is de situatie bij de bewonersvereniging. De door Zaanstad en OBAN gevoerde gerechtelijke uitputtingsslag heeft een lege kas veroorzaakt bij de bewoners. Dat was bekend en de opzet van OBAN natuurlijk. De vereniging is dringend op zoek naar fondsen om de komende rechtszaken te bekostigen en kan uw steun heel goed gebruiken.

Mail ons voor meer informatie over de mogelijkheden bij te dragen aan deze ongelijke strijd.

Laatst geupdate op ( maandag 01 december 2008 )