Categoriearchief: Sportfondsenbad

Buurtrondleiding in het Sportfondsenbad

Aanstaande dinsdagmiddag 25 maart om 17:00 uur geeft projectontwikkelaar Jan Hein Bakker een rondleiding voor geïnteresseerde buurtbewoners in het Sportfondsenbad aan de Mauvestraat 162. Het gebouw uit 1940 wordt momenteel ingrijpend gerenoveerd en gerestaureerd tot bedrijfsverzamelgebouw. Er is nog steeds ruimte te huur in het karakteristieke pand dat volgens de huidige planning begin 2015 gereed zal zijn.

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden door de mailtje te sturen naar Monique Wedekind van de Commissie Sportfondsenbad: mj.wedekind@kpnmail.nl

Renovatie Sportfondsenbad in volle gang!

Na een aarzelend begin afgelopen voorjaar is de verbouwing en restauratie van het voormalige Sportfondsenbad Zaanland in de Mauvestraat nu in volle gang. Er zijn al nieuwe gevelplaten aangebracht en de kozijnen zijn grotendeels vernieuwd. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het interieur en wordt de draagconstructie voor de vloeren aangebracht. We zullen het proces op de voet blijven volgen. Lid van de Commissie Sportfondsenbad Gert Pot, die tegenover het zwembad woont, neemt regelmatig een kijkje en een foto zodat we allemaal op de hoogte kunnen blijven van de vorderingen.

Aanleg parkeerplaatsen Mauvestraat

N. Mooij, Wijkmanager, 14075

Geachte heer, mevrouw,

Onlangs bent u door JH Bakker Bouwprojecten BV ge nformeerd over de start van de werkzaamheden aan het voormalige sportfondsenbad. Tijdens de werkzaamheden van Bakker zullen de parkeerplaatsen aan de lange zijde van het zwembad tijdelijk vervallen. De gemeente heeft samen met de leden van de commissie Sportfondsenbad gekeken naar de mogelijkheid om het tijdelijk tekort enigszins te compenseren. Dit kan op de brede stoep thv Mauvestraat 98 t/m 108.

Wat betekent dit voor u?

Op de stoep thv Mauvestraat 98 t/m 108 zullen 7 parkeerplaatsen worden aangelegd om het tijdelijk tekort te compenseren (zie tekening achterop). De parkeerplaatsen worden verhoogd aangelegd met een schuine band, zoals dat ook op andere plaatsen in Zaanstad gebeurd.

Tijdens de werkzaamheden van Bakker zijn er minder parkeerplaatsen beschikbaar op de Mauvestraat. Bewoners van de van Goghweg worden daarom verzocht hun auto op de V. van Goghweg of elders in de wijk te parkeren en niet in de Mauvestraat.

Start van de werkzaamheden

De aanleg van de parkeerplaatsen start op maandag 18 februari en zal ongeveer 3 dagen duren. Enige hinder tijdens de werkzaamheden is helaas niet te voorkomen. Wij vragen hiervoor uw begrip.

Vragen?

Als u naar aanleiding van deze informatie nog vragen hebt, kunt u contact opnemen met ondergetekende via de gemeentelijke informatielijn: 14 075.

Met vriendelijke groet mede namens de leden van de commissie Sportfondsenbad,

Natascha Mooij,

Wijkmanager Oud Koog aan de Zaan, Oud Zaandijk en de Schilders- en Waddenbuurt

2011-10-25 Informatieavond Bouwproject Sportfondsenbad

De (direct?) omwonenden van het Sportfondsenbad hebben een uitnodiging ontvangen voor een informatieavond op woensdagavond 2 november, inzake de uitvoering van de plannen met het Sportfondsenbad.

JH Bakker Bouwprojecten wil op deze avond voornamenlijk aangeven wanneer welke werkzaamheden gaan plaatsvinden en van de bewoners vernemen hoe zoveel mogelijk rekening gehouden kan worden met hun belangen.

De avond begint met een inloop met koffie of thee vanaf 19:30 en wordt gehouden in de recreatiezaal op de 2e verdieping van de Schildershoek.

Aldus J.H. Bakker van JH Bakker Bouwprojecten B.V.

email hier

20051032-NHD-DZ: krakers weg uit Sportfondsenbad

Bron:http://squat.net/archiv/nl/kraakmail/2005/Oct/0128.html

DZ: krakers weg uit Sportfondsenbad

van een medewerkster

Zaandam – Democratisch Zaanstad (DZ) wil de krakers uit het
Sportfondsenbad aan de Mauwestraat in Zaandam weg hebben. De politieke
partij maakt zich zorgen over de slechte staat waarin het pand verkeert en
wil dat de gemeente Zaanstad snel met een plan voor behoud van het gebouw
komt.

Wanneer er wettelijk de mogelijkheid bestaat maatregelen te nemen tegen de
krakers, moet Zaanstad dat doen, zegt DZ-fractievoorzitter A. Molenaar.

Hij stelt dat eerder al is gebleken dat door ‘een aantal mensen van deze
denkrichting’ schade aan het in- en exterieur is ontstaan. ,,Dit soort
beeldbepalende gebouwen in de stad moet behouden blijven”, aldus
Molenaar. De DZ-fractie heeft het college van burgemeester en wethouders
hierover schriftelijke vragen gesteld. Democratisch Zaanstad wil weten of
de gemeente snel met een plan tot behoud van het gebouw komt. De partij
wijst erop dat architectenbureau Paul Carree zo’n tien jaar geleden al een
ontwerp maakte voor woningen in het gebouw.

Het Sportfondsenbad werd geopend in 1946. Het was het eerste overdekte
zwembad van de Zaanstreek. Duizenden Zaankanters bezochten het zwembad
waar ook schoolzwemmen werd gegeven. Het bad werd in 1995 gesloten. De
afgelopen jaren probeerde projectontwikkelaar Malieborch het zwembad te
slopen en er twintig appartementen voor in de plaats te bouwen. Zaanstad
was tegen het plan, omdat zij het pand wil behouden. De rechter stelde
Zaanstad in het gelijk. De gemeente kondigde twee maanden geleden aan het
Sportfondsenbad in de verkoop te doen.

Stukje bij beetje raakt het pand in verval. Enkele ramen zijn gesneuveld
en in de dakgoot groeit gras. Het oude zwembad werd drie jaar geleden
gekraakt.

maandag 31 oktober 2005 Noordhollands Dagblad

20080710-DZ-vreemde zaken rond het voormalig Sportfondsenbad

Bron: http://www.democratischzaanstad.nl

donderdag 10 juli 2008
Door de huidige bewoners (krakers) en betrokkenen werden wij getipt over de vreemde gang van zaken rond de veiling’ van het Sportfondsenbad.

Image

Democratisch Zaanstad (wij dus) zagen, gezien de gunning van het project aan een ontwikkelaar die al eerder in de Schilderbuurt veel mensen op de rand van een faillissement bracht, de dringende noodzaak om schriftelijke vragen te stellen aan B&W.

De letterlijke tekst kunt u vinden onder vragen over de veiling van het sortfondsenbad (pdf). Vandaag stond er in het Dagblad voor de Zaanstreek een artikel over de bouwaanvraag van Bakker de projectontwikkelaar van het pand, dus er is spoed bij.

Onze vragen moeten binnen 30 werkdagen beantwoord zijn.

We blijven u op de hoogte houden

Laatst geupdate op ( zondag 13 juli 2008 )

20071102-NHD-Geen gebrek aan lege plekken en gebouwen

Gepubliceerd op 02 november 2007, 14:31

ZAANDAM – Verhoudingsgewijs wemelt het in de Zaandamse Schildersbuurt van de fraaie gebouwen en locaties waarmee al jaren niets wordt gedaan. Naast de Jedelooschool en de Juliana van Stolbergschool zijn daar ook het monumentale sportfondsenbad Zaanland en het zogeheten Voorslagterrein.

Het aan de Mauvestraat gelegen ‘Zaanland’ is bijna zeventig jaar oud en bedacht door W. Bakker, die in Nederland veel zwembaden ontwierp. Zaanland staat nu twaalf jaar leeg en wordt bewoond door krakers. De gemeente Zaanstad biedt het expressief vormgegeven bad sindskort te koop aan. Met als voorwaarde dat het gebouw in zijn huidige vorm behouden blijft.

20070412-NHD-Re├╝nie van oude Schildersbuurters

Gepubliceerd op 12 april 2007, 14:49

ZAANDAM – Ooit was het stukje Schildersbuurt bij het sportfondsenbad Zaanland een dorpje op zich, waarin iedereen iedereen kende.

Inmiddels is het ‘gewoon’ een deel van de stad Zaandam, maar de bewoners uit de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw denken nog steeds met nostalgie aan hun wijkje terug. Zaterdag hebben zij een re├╝nie in het oude Nuon-gebouw aan de Vincent van Goghweg. Rob de Cock is één van de organisatoren van de re├╝nie.