20090416-DZ-Schildersbuurt bestuur geeft de moed op. Een zwarte dag voor de democratie

Bron: http://www.democratischzaanstad.nl

donderdag 16 april 2009
In een open brief aan de advocaat van de bewonersvereniging Schilder-Waddenbuurt, mw.Elmas, maakt het bestuur van de vereniging duidelijk dat zij (ook) om financiële reden de strijd over en om de Jedelooschool op moet geven.

Opnieuw zegeviert de tactiek van Zaanstad. De lange adem, het uitgebreide juridische corps dat de gemeente ter beschikking heeft ( see you in court), de keiharde onverbrekelijke samenwerking met projectontwikkelaars en de schijnbaar onuitputtelijke financiële middelen maakten wéér het verschil tussen recht en onwil.

De open brief:

Open brief aan mevrouw Elmas, advocaat te Wormer.

Geachte mevr. Elmas,

De bewonervereniging Schildersbuurt, Waddenbuurt, Koog Bloemwijk ziet na ampel beraad af van verdere rechtsgang betreffende de zaak tegen de bouwvergunning Jedeloo. Dit omdat wij de kosten daarvoor niet in kas hebben en het bestuur vindt dat de kans op succes gering is.

Daarbij komt dat wij het helemaal zat zijn om permanent een, in onze ogen rechtvaardige, strijd te moeten voeren om de leefbaarheid in onze buurt op peil te kunnen houden, tegen een overheid en ontwikkelaars die daar geen enkele boodschap aan hebben. Wij vinden dat wij voortdurend geschoffeerd worden en voelen ons permanent in ons rechtvaardigheidsgevoel aangetast, door een plaatselijke overheid die aanbestedingsprocedures aan zijn laars lapt, die telkens gepermitteerd de wet overtreed, besluiten neemt waarvoor nog procedures lopen. Kap- en sloopvergunningen afgeeft die wettelijk niet toegestaan zijn. En zich van afspraken niets aantrekt.

Wij vinden dat wij in feite wetteloos zijn tegen zo’n overheid.

Bij een laatste wandeling door de buurt met wethouder Luiten mochten de bewoners meepraten over de invulling van een paar postzegeltjes groen die er nog over zijn. Een wipkip hier, een boompje daar en meer van dergelijke onzin. De deskundige gemeenteambtenaar stelde bij die gelegenheid vast dat het woekeren met de ruimte is. Naar aanleiding van die opmerking werd er gevraagd hoe dat dan kan in een wijk die tot voor kort zijn charme ontleende aan zijn ruimte en het groen. De bewoners kregen als antwoord dat er over het verleden niet gesproken kon worden. ‘Wij willen naar de toekomst kijken,’ zei de wethouder en hij voegde er aan toe naar huis te gaan als het nog verder over het verleden zou gaan. Dat heeft voor het huidige bestuur de deur dicht gedaan. Het heeft ons duidelijk gemaakt dat er niet met deze regenten te praten valt en dat in elk geval Joep van Houts en ik onze conclusies daaruit hebben getrokken: wij gaan onze tijd nuttiger besteden en wij hopen dat anderen de fakkel zullen overnemen en dat zich kandidaten voor een bestuursfunctie zullen melden voor de jaarvergadering op maandag 11 mei.

Verder voelen wij ons wederom geschoffeerd door Parteon, die in de brief aan de rechtbank stelt dat wij als bewonervereniging verantwoordelijk zijn voor de vertraging van het project, voor de brandstichting, voor de verloedering van het pand en voor de nodeloze kostenverhoging. U weet net als wij dat dit een schandelijke omkering van de feiten is. Dit alles maakt dat wij het gevoel hebben tegen beroepscriminelen te vechten, die voor niets terugdeinzen. Tegen dergelijke praktijken zijn wij als pro-deo verdedigers van de leefbaarheid in onze buurt niet langer opgewassen.

Met vriendelijke groet,

Jan Schoen,

namens bewonervereniging Schildersbuurt, Waddenbuurt, Koog Bloemwijk.

Laatst geupdate op ( donderdag 16 april 2009 )