20090331-DZ-Luiten (PvdA) wakkert vuur aan

Bron: http://www.democratischzaanstad.nl

dinsdag 31 maart 2009
Op 30 maart 2009 waren de reserve wijkmanager en wethouder HANS LUITEN (PvdA) gastheren bij een rondleiding door de Schildersbuurt.

Groen en kinderspeelplaatsen, daar moest het om gaan, want het groen verdwijnt in ras tempo uit de wijk, en voor kinderen zijn er nauwelijks speelplaatsen over.

Door de enorme druk op het groen, die veroorzaakt gaat worden door een aantal totaal misplaatste projecten blijft er weinig speelruimte’ over in deze fraaie wijk.

Hoe de projecten als de Jedelooschool en het Voorslagterrein tot stand hebben kunnen komen, blijft voor alsnog in een waas van geheimzinnigheid gehuld. Wel is duidelijk dat door een aantal gemeentebesturen, zeg maar plaatselijke regeringen, de gemeenteraad gewoon voorgelogen is, waardoor het niet mogelijk was afgewogen besluiten te nemen door het hoogste orgaan in gemeenteland.

Wethouder HANS LUITEN (PvdA) raakte kort na de aanvang van de wandeling ge rriteerd door vragen van de bewoners van de wijk. “We gaan niet over het verleden praten, we moeten positief denken over de toekomst” , kapte hij de vragen van de bewoners af. Op dat moment was de stemming onder de bewoners van de wijk gezet. Niet dat ze veel verwachtten van de wethouder, want van de stadsregering kennen ze beloftes genoeg.

LUITEN (PvdA) kijkt niet vrolijk bij de aanwezigheid van Democratisch Zaanstad

Veel discussie ontstond er over bladluisbomen’ en dat herkennen we. In veel wijken is het zelfde probleem. Kleverige troep op de auto die er moeilijk af gaat en de lak aantast. De gemeente behandeld (als het goed is) de bomen met een soort knoflook smeersel, een paar keer per jaar, Dat blijk echter in de Schildersbuurt niet consequent te gebeuren.

Achter de Juliana van Stolbergschool, door de omwonenden afwerkplek’ genoemd blijkt dat wethouder PIET KEIZER (SP) geen woord gehouden heeft. Hij beloofde de fractie van Democratisch Zaanstad, een aantal maanden geleden dat hij zou voorkomen dat het gebouw verder zou verloederen. Op de foto ziet u dat de zoveelste belofte over de Schildersbuurt niet wordt waar gemaakt.

onderaan deze pagina vindt u het verslag van de wandeling door Jan Schoen.

Een foto impressie van de wandeling:

een van de laatste stukjes groen in de wijk wordt parkeerplaats

LUITEN luistert met ‘aandacht’

er moeten ook bomen gekapt worden

Joep geeft uitleg aan de wijkmanager

Wethouder KEIZER heeft geen woord gehouden

En waar moet Brutus uitgelaten worden?

De kerstbomen van het Voorslagterrein gaan in de fik.

‘We moeten woekeren met de ruimte!’…(Jan Schoen)

De Schildersbuurt wist het al, maar ook de dienstdoende ambtenaar van gemeente Zaanstad, die gisteren meeliep met de wandeling van wijkwethouder Luiten in de Schildersbuurt kwam tot deze volkomen juiste conclusie: ‘We moeten woekeren met de ruimte!’… zei hij, toen Luiten en een 40-tal buurtbewoners bij de Claude Monetstraat waren aangekomen en bekeken of er nog een paar bomen bij konden. Het is inderdaad woekeren met de ruimte om nog een postzegeltje groen te realiseren in de Schildersbuurt. Over de vraag waarom de gemeente met zijn projectontwikkelaars het zover hebben laten komen en de buurt daarbij geen enkele inspraak heeft toegestaan wilde men niet ingaan. Even verder in de Jan van Scorelstraat werd pijnlijk duidelijk dat het groen aldaar verdwijnt, ten faveure van een parkeerplaats voor de nieuwe woningen op het Jedelooschool-terrein en dat de 24 parkeerplaatsen die nu tussen de voormalige Jedeloo en de Van Scorelstraat zijn, zullen verdwijnen voor de buurt, er komen er 12 voor terug, maar die zijn er voor de toekomstige bewoners. De huidige bewoners aldaar zullen straks, wanneer Parteon zijn gewraakte plan heeft gerealiseerd, moeite hebben om hun erf aan de achterzijde te verlaten.

Dezelfde ambtenaar suggereerde dat er op het terrein van de Jedeloo straks in samenspraak met de buurt nog wel wat groen valt te realiseren. Toen er werd gezegd dat dat toch al helemaal vaststaat en dat dit geheel buiten de buurt om bepaald is, zei wethouder Luiten dat hij die discussie niet meer wilde voeren en naar huis zou gaan als het daar nog verder over zou gaan. Toen was het voor een aantal mensen duidelijk dat er weinig eer voor de buurt viel te behalen en die vertrokken teleurgesteld huiswaarts. Het resultaat van de wandeling was dat er hier en daar wat bomen weg moeten en vervangen zullen worden door nieuwe aanplant. We hebben geleerd dat de gemeente jaren geleden bomen veel te dicht op elkaar heeft geplant en dat er eigenlijk bomen tussenuit moeten, het resultaat daarvan is nog minder groen in de buurt! Hier en daar komen wat nieuwe speeltoestellen en wat speelruimte met hekken eromheen en dat wordt in samenspraak met de buurt gedaan! De enige plek in de buurt waar nog wat voor de bewoners nog wat te verdienen is, is bij de Juliana van Stolbergschool, Ontwikkelaar Startgoed uit Amsterdam heeft daarvoor een goed plan gemaakt, met 12 kleine appartementen en kleinschalige bedrijfsunits. Het gebouw zal van buiten niet veranderen en het groen met de vijver blijven openbaar. De bewonersvereniging heeft een gesprek met Startgoed gehad en heeft daar een goede indruk over. Eigenlijk is dat plan identiek aan het plan dat de vereniging over de Jedelooschool had. Jammer is dat de congiergewoning niet bij dat plan is inbegrepen en dat Parteon eigenaar is van die woning. Omdat de bewonersvereniging van mening is dat de congiergewoning onderdeel van het complex is, om meerdere redenen zien wij liever dat de ontwikkeling door 1 partij (Startgoed) gedaan wordt. Wethouder Luiten zei dat hij daar ook wel iets in ziet en hij verklaarde te zullen kijken of hij er wat aan kan doen. Wat betreft het groen daar, zijn er nog kansen op een mooie oplossing, de gemeente is eigenaar van dat groen en het bos tussen het Scado- en het Juliana van Stolberg-terrein. De buurt zal erbij betrokken worden. Over het Voorslagterrein en het Sportfondsenbad is niet gesproken. Na afloop zijn de ruim 100 kerstbomen als pre-paasvreugdevuur in vlammen opgegaan. De omstanders constateerden dat het vuur de bomen in korte tijd tot een smeulend hoopje maakte. Het Voorslagterrein is weer bomenvrij!

Jan Schoen,

Laatst geupdate op ( dinsdag 31 maart 2009 )