19991130-DZ-Dossier Bernhardbrug deel 2

Bron: http://www.democratischzaanstad.nl

dinsdag 30 november 1999

Nadat de fractie van Democratisch Zaanstad indringende vragen aan het college had gesteld over de kosten overschrijding bij de aanleg van de Bernhardbrug, kwam en een serie verbijsterende antwoorden uit de mond van de wethouder van financiën, de heer Egberts.

Image

Er volgde een ongenuanceerde aanval op de uitvoerders van de werken. Hoe ze het in hun hoofd haalden om met bijnamen’ voor de brug in de pers te komen, en Hoe ze het lef hadden financiële zaken via pers naar buiten te brengen.Ook Dagblad Zaanstreek kreeg er flink van langs over hun publicatie. Kortom, de wethouder legde een flink rookgordijn rond de kern van de zaak. De budgetten zijn, volgens de wethouder, niet overschreden.Het gegoochel met getallen is angstaanjagend. Zo blijkt dat we de aanneemsom, waarvoor het werk gegund is (ruim €13.000.000) niet mogen zien als de werkelijke kostprijs. Er komen nog veel meer aan kosten bijverklaarde de wethouder en dat moesten wij, als gemeenteraadsleden toch weten. NouÔǪ.nee dus, en ook het Zaanse publiek weet niet beter of de kosten zijn zo rond de €13 miljoen. Bij de begroting 2006-2009 blijkt dat de netto kosten voor de brug ingebracht zijn op ruim 16 miljoen. Ergens in het proces (jan 2005) is er melding gemaakt van een kostenoverschrijding van 1,8 miljoen, maar uitelg is daar ondanks toezeggingen nog steeds niet over.Op dit moment, blijken er meerdere subsidies te zijn ontvangen of ingebracht. Iets waar nooit expliciet melding van gemaakt is. De 2,2 miljoen subsidie van het ROA blijkt plotseling 2,8 miljoen te zijn geweest. Iets waar ook nooit melding van gemaakt is.Ten slotte; Als ik iets van €100 koop en ik krijg (middels subsidie) 10% vergoed (korting) dan betaal ik volgens mij €90. i.p.v €110,- zoals de wethouder ons wil doen geloven.De subsidie trek je af van de geraamde kostprijs, die tel je er niet bij op!

(ga naar ‘documenten’ en download de krantenartikelen of klik op de onderstaande link)

Laatst geupdate op ( vrijdag 02 november 2007 )