Categorie archief: Bernhardbrug

19991130-DZ-Dossier Bernhardbrug deel 2

Bron: http://www.democratischzaanstad.nl

dinsdag 30 november 1999

Nadat de fractie van Democratisch Zaanstad indringende vragen aan het college had gesteld over de kosten overschrijding bij de aanleg van de Bernhardbrug, kwam en een serie verbijsterende antwoorden uit de mond van de wethouder van financiën, de heer Egberts.

Image

Er volgde een ongenuanceerde aanval op de uitvoerders van de werken. Hoe ze het in hun hoofd haalden om met bijnamen’ voor de brug in de pers te komen, en Hoe ze het lef hadden financiële zaken via pers naar buiten te brengen.Ook Dagblad Zaanstreek kreeg er flink van langs over hun publicatie. Kortom, de wethouder legde een flink rookgordijn rond de kern van de zaak. De budgetten zijn, volgens de wethouder, niet overschreden.Het gegoochel met getallen is angstaanjagend. Zo blijkt dat we de aanneemsom, waarvoor het werk gegund is (ruim €13.000.000) niet mogen zien als de werkelijke kostprijs. Er komen nog veel meer aan kosten bijverklaarde de wethouder en dat moesten wij, als gemeenteraadsleden toch weten. NouÔǪ.nee dus, en ook het Zaanse publiek weet niet beter of de kosten zijn zo rond de €13 miljoen. Bij de begroting 2006-2009 blijkt dat de netto kosten voor de brug ingebracht zijn op ruim 16 miljoen. Ergens in het proces (jan 2005) is er melding gemaakt van een kostenoverschrijding van 1,8 miljoen, maar uitelg is daar ondanks toezeggingen nog steeds niet over.Op dit moment, blijken er meerdere subsidies te zijn ontvangen of ingebracht. Iets waar nooit expliciet melding van gemaakt is. De 2,2 miljoen subsidie van het ROA blijkt plotseling 2,8 miljoen te zijn geweest. Iets waar ook nooit melding van gemaakt is.Ten slotte; Als ik iets van €100 koop en ik krijg (middels subsidie) 10% vergoed (korting) dan betaal ik volgens mij €90. i.p.v €110,- zoals de wethouder ons wil doen geloven.De subsidie trek je af van de geraamde kostprijs, die tel je er niet bij op!

(ga naar ‘documenten’ en download de krantenartikelen of klik op de onderstaande link)

Laatst geupdate op ( vrijdag 02 november 2007 )

19991130-DZ-Te dure brug ‘schokkend’

Bron: http://www.democratischzaanstad.nl

dinsdag 30 november 1999

In de vorige bestuursperiode heeft Democratisch Zaanstad regelmatig aandacht gevraagd voor de te hoge kosten van de nieuwe Bernhardbrug.

Hier een stukje tekst uit het NHD van vandaag.

Zaanstad – ,,Schokkend”, zegt gemeenteraadslid Aart Molenaar van Democratisch Zaanstad over de circa vier miljoen extra kosten voor de in december geopende nieuwe Bernhardbrug in Zaandam. Maar: ,,Ook niet onverwacht, want er gingen al enige tijd geruchten.”

Bij staalbedrijf Mercon in Gorinchem heeft de brug helemaal geen koninklijke naam. Daar noemen ze het de M.C. Escherbrug. Verwijzend naar de kunstenaar die ruimtelijke situaties tekende die niet konden bestaan. Een vierkant van trappen die allemaal omhoog gaan en toch op elkaar aansluiten, bijvoorbeeld.

De Bernhardbrug dankt zijn tweede naam aan het aantal dubbele rondingen, die heel lastig te fabriceren zijn. Mercon wilde dat uit de weg gaan door onderdelen uit segmenten op te bouwen, maar dat verbood de ontwerper van de brug, wiens bedrijf Haskoning namens de gemeente ook opdrachtgever was. Mercon moest daarom wel kostbare technieken gebruiken en komt vier miljoen duurder uit.

Het bestuur van de gemeente Zaanstad wist ons op 20 dec. 2005 te melden:

Na de Europese aanbesteding werd het werk gegund aan de aannemerscombinatie BAM Civiel en Mercon Steel voor de som van €10.988.000,–(excl. BTW).

Wij komen nog bij u terug over deze zaak

Laatst geupdate op ( donderdag 01 november 2007 )

20050930-NHD-Politie ontruimt Bernhardbrug

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/video/article315880.ece

Gepubliceerd op 30 september 2005, 22:50

ZAANDAM – De brug zou gisteravond om 20 uur worden gesloten. Voor de protesterende bewoners van met name de Stationsstraat in Zaandam de laatste mogelijkheid om zich te weren tegen de voorgenomen sloop, die van de straat een van twee doorgaande wegen uit het stadscentrum maakt. ,,Dit leidt tot een verdubbeling van de eerder voorgespiegelde verkeersdrukte en dat is onaanvaardbaar. De voorzieningenrechter zou mogelijk dinsdag de zaak alsnog behandelen, maar als ze vannacht de brug gaan slopen, dan is de hele procedure zinloos”, vertellen aanwezigen tegen elkaar.

Terwijl het brugwachtershuisje wordt leeggehaald melden meer en meer bewoners zich bij de brug. Een auto met oranje zwaailichten wordt omstreeks 19.45 uur schuin op de brug geparkeerd ten teken, dat de bezetting kan beginnen. Het autoverkeer, dat verwachtte nog een laatste keer over de Bernhardbrug te kunnen rijden staat nu stil. Enkelen draaien om, maar niet iedereen is van plan zich de weg te laten versperren. Enkele auto’s nemen omzichtig met een wijde boog om de protesterende buurtbewoners het fietspad. Een kleine oplegger van Dega Verkeerstechniek steekt zo kort in, dat hij enkele bewoners raakt. Dit resulteert in luid geschreeuw en een paar flinke klappen op de auto. De chauffeur stapt boos uit en valt uit naar een bewoner, waardoor er een lichte schermutseling ontstaat met wat trek- en duwwerk.

Ook een onduidelijke lesauto van het type in het weekend taxi, ‘s avonds rijles, wil met meedenemen van enkele bewoners zijn weg over de brug vervolgen. Het is meteen sein tot ingrijpen. Voordat dit uit de hand kan lopen zijn er twintig politieagenten ter plaatste om de orde te handhaven en om met wat trekken en duwen de klep vrij te maken.

Het is inmiddels 20.10 uur als de slagbomen naar beneden gaan, de laatste bewoners de brug verlaten en de klep voor de laatste maal omhoog gaat. Lasapparaten en snijbranders worden tevoorschijn gehaald en bij de hoogwerker begint een ploeg al warm te draaien.

,,Zul je zien. Morgen staat er niets meer overeind”, zucht een bewoner.