Overleg Bewonersvereniging met de Gemeente Zaanstad over Sociaal pension Zaanerf Westzijde

Onlangs heeft er een overleg plaatsgevonden tussen de direct omwonenden van Zaanerf, Bewonersvereniging SWKB, wethouder Corrie Noom van de Gemeente Zaanstad en Zaanerf, de opvang voor dak- en thuislozen onder beheer van het Leger des Heils aan de Westzijde 410 in Zaandam. Reden voor het overleg was de bezorgdheid van een aantal omwonenden over het gewijzigde beleid van het Leger des Heils ten aanzien van het gebruik van sterke drank en verdovende middelende binnen het gebouw, en het besluit van Zaanerf om meer gelegenheid te bieden voor kortdurende opvang. In het verleden is door omwonenden met regelmaat ernstige overlast ervaren door bewoners van Zaanerf waarbij de omwonenden vonden dat hun klachten onvoldoende serieus werden genomen. Aangezien de beleidswijziging en de geplande verbouwing zonder overleg met de omwonenden plaatsvonden groeide bij hen de angst dat de overlast mogelijk zouden toenemen. Tijdens het overleg, dat in goede harmonie verliep, is afgesproken dat het Leger des Heils regelmatig contact heeft met de omwonenden en adequaat zal reageren op klachten over overlast die door de bewoners zou worden veroorzaakt: korte lijnen en regelmatig overleg. Kort geleden is er onder leiding van wijkmanager Simon Broersma een tweede overleg geweest tussen de partijen. Hierbij kon worden geconcludeerd dat de gemaakte afspraken en toezeggingen inmiddels geconcretiseerd zijn door regelmatig overleg tussen de locatiemanager van Zaanerf  en de direct omwonenden. Tussen de partijen is hiermee het vertrouwen hersteld.