Categoriearchief: Projecten

Beschrijving van de actuele projecten

EXTERNE HOORCOMMISSIE WIJST BEZWAREN BEWONERSVERENIGING TEGEN UITRIT WESTZIJDE 404-408 AF

De externe hoorcommissie van de Gemeente Zaanstad heeft de bezwaren tegen de uitrit vanaf de parkeerplaats achter de door Bergsma gerenoveerde panden Westzijde 404-408, afgewezen. Ook de bezwaren van de eigenaars van westzijde 402 tegen deze uitrit, werden ongegrond verklaard.

bezwaren

Twee bezwaren waren afkomstig van direct omwonenden. Voorts dienden de erven Seel, eigenaar van het perceel Westzijde 410, en de Bewonersvereniging een bezwaarschrift in.  Alle partijen waren op de hoorzitting aanwezig om hun standpunten te verdedigen. Voor de erven Seel voerde hun advocaat, mr. Elmas, het woord.Naast zorgen over de monumentenstatus van het perceel Westzijde 410, en de toekomstige bereikbaarheid daarvan, was er twijfel over de aanwezigheid van voldoende parkeerplaatsen achter het pand (8), in relatie tot het aantal wooneenheden (14). Vooral de geplande uitrit naar de Westzijde, door de uiterst smalle steeg, was voor alle bezwaarmakers een belangrijk punt van zorg. De uiterst onoverzichtelijke uitrit, die eerst het voetpad oversteekt en dan tussen de geparkeerde auto’s door op de drukke Westzijde uitkomt, maakt de verkeerssituatie ter plekke onveiliger.

onaanvaardbaar

Speerpunt in het bezwaarschrift van de Bewonersvereniging was de veiligheidssituatie rond de T-kruising Frans Halsstraat-Westzijde.  Al tijdens het mediation-traject en de community planning was dit een belangrijk punt van overleg tussen de Gemeente Zaanstad en de Bewonersvereniging. Samen hebben Gemeente en Bewonersvereniging destijds gewerkt aan een veiligere Westzijde, door ter plekke een bushalte te verplaatsen en de rotonde in een lus om te vormen. De Bewonersvereniging vindt het onaanvaardbaar dat de verbeterde veiligheidssituatie voor voetganger en fietser nu weer ongedaan wordt gemaakt doordat een blinde uitrit, die praktisch op de voornoemde kruising uitkomt, wordt toegestaan.  Het verweer van de gemeente op dit punt kan niet anders al zeer zwak worden betiteld.  De door de gemeente Zaanstad geraadpleegde verkeersdeskundige, die de situatie ten aanzien van de verkeersveiligheid heeft beoordeeld, is tot de conclusie is gekomen dat de veiligheid niet in het geding is. Hij onderbouwde deze conclusie door de situatie te vergelijken met een soortgelijke oplossing aan het Breedweer (!) (een zijstraatje van de Zuidzijde in Koog aan de Zaan waar nauwelijks verkeer is..)  De door de bezwaarmakers gevraagde schriftelijke stukken aangaande de beoordeling bleken niet aanwezig, zodat bij de zorgvuldigheid hiervan de nodige vraagtekens werden geplaatst.

restauratie

De praktijk zal moeten uitwijzen of de beslissing van de Gemeente de juiste is. Laten we hopen dat de gevaarlijke uitrit de gebruikers ervan tot extra voorzichtigheid zal manen. Inmiddels is het pand van Wijlen Wim Seel eerst aan aannemer Bergsma en later aan een particulier doorverkocht. Deze is momenteel druk doende is met de restauratie van het pand. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de gebouwen een woonfunctie zullen krijgen.

Restauratie Sportfondsenbad lijkt eindelijk ophanden na gedwongen vertrek krakers

Ruim een week geleden diende een kortgeding dat eigenaar Jan Hein Bakker had aangespannen tegen een groep krakers, die het sportfondsenbad in de Mauvestraat sinds afgelopen voorjaar opnieuw hadden gekraakt. Het was de krakers na verluid te doen om behoud van het pand tegen verder verval door leegstand en vandalisme .

De rechter oordeelde dat de krakers het pand moesten verlaten hetgeen zij vervolgens ook hebben gedaan. Bakker had in het voorjaar de werkzaamheden aan het pand willen hervatten maar werd onaangenaam verrast door de actie van de krakers. Aangezien het zich toegang verschaffen tot een gekraakt gebouw als huisvredebreuk moet worden aangemerkt, moest de aannemer die een steigerwerk wilde plaatsen, onverrichterzake rechtsomkeert maken. In mei van dit jaar vond er een overleg plaats tussen het bestuur van de Bewonersvereniging en de voorzitter van de Commissie Sportfondsenbad, de nieuwe wijkmanager Amanda van der Kamp en Jan Hein Bakker. Bakker stond op het standpunt dat de krakers weg moesten zodat hij verder kon met de geplande werkzaamheden in het pand. De krakers hadden geen vertrouwen in de plannen van Bakker en weigerden het zwembad te verlaten. Bakker stelde de krakers voor de keuze: vrijwillig vertrek of een kort geding.  Ook na bemiddelend overleg tussen de Commissie Sportfondsenbad en de krakers, bleken zij het bijltje er niet zomaar bij neer te willen gooien. Blijkbaar wilden zij het op advies van hun advocaat op een kort geding laten aankomen.

Restauratie

De renovatiewerkzaamheden waren, mede als gevolg van de economische crisis, na 2012 vrijwel stil komen te liggen. Bakker heeft sinds 2016 een mede investeerder gevonden voor zijn renovatie en exploitatie van het voormalige zwembad. De slordige twee miljoen die daarmee beschikbaar komt lijkt voldoende om de restauratie volgens de oorspronkelijke plannen uit 2009, waarin oorspronkelijke details als de ronde schoorsteen en de lichtkoepel gaan terugkomen, te verwezenlijken. Mede door deze nieuwe feiten stelde de Bewonersvereniging zich op het standpunt, dat de krakers het doel van de buurt – een gerenoveerd pand volgens de nog geldende afspraken tussen de buurt en J.H. Bakker, zoals vastgelegd in een door beide partijen ondertekende overeenkomst in 2012- met hun actie in de weg stonden.

Mussen

Geluk bij de hierdoor ontstane vertraging is overigens dat de laatste kolonie broedende mussen in de Schildersbuurt, onder de dakpannen van het zwembad, in alle rust een nieuwe generatie heeft kunnen voortbrengen. Tijdens bovengenoemd overleg tussen Bakker, Gemeente en Bewonersvereniging, dat plaatsvond in het Luchthuisje van Monet, heeft Bakker bevestigd dat bij de renovatie van het dak, rekening zal worden gehouden met de behoeften van de mussen. Ook de belangen van de gevederde buurtgenoten moeten worden behartigd, en zij zullen in de toekomst het zwembad als thuisbasis kunnen blijven gebruiken!

TOEKOMST SPORTFONDSENBAD ZEER ONZEKER

Onlangs is bekend geworden dat J.H. Bakker Bouwprojecten, eigenaar en ontwikkelaar van het Sportfondsenbad in de Mauvestraat, in december failliet is gegaan. Inmiddels heeft de uitvoerend aannemer, HSB-Bouw, de hekken en gereedschappen verwijderd. Geruchten dat deze partij zich verder met de ontwikkeling wil gaan bemoeien konden tot nu toe niet worden bevestigd. Ook de Gemeente Zaanstad, die het pand aan Bakker heeft verkocht ondanks de vele waarschuwingen, dat voor een scenario zoals zich dat nu heeft afgespeeld moest worden gevreesd, tast in het duister over de toekomst van het gebouw. Bakker ontvouwde zijn plannen voor de realisatie van een paramedisch centrum in het gebouw in 2009. Mede als gevolg van de economische crisis en de vestiging van een soortgelijk centrum in het voormalige quarantainegebouw in het Van Raaltenpark, bleek het project uiteindelijk onhaalbaar. Voor de Schildersbuurt is dit een grote teleurstelling omdat een fraai in oorspronkelijke staat gerestaureerd sportfondsenbad, een aantrekkelijke opwaardering van de buurt zou hebben betekend.

Herstructurering Van Goghweg in volle gang

De werkzaamheden ten behoeve van de herinrichting van de Van Goghweg zijn van start gegaan. Tussen 19 en 22 oktober werden de nodige bomen gekapt. Vervolgens zijn de kademuren van de Van Goyenkade en de dam in de vaart aan de beurt, en wordt er een nieuwe riolering aangelegd. De herstructureringswerkzaamheden vinden tussen januari en juli 2016 plaats. In december 2015 organiseerde de projectleiding een inloopavond op het stadhuis om de bewoners te informeren en de mogelijkheid te geven om vragen te stellen.

Op het grasveld voor het Zaanlands Lyceum is met betonplaten een tijdelijke parkeerplaats aangelegd voor bewoners die ten tijde van de werkzaamheden hun parkeerplaats niet kunnen gebruiken. Na afronding van de werkzaamheden zal  de oorspronkelijke situatie worden hersteld. Er is ook sprake van het aanleggen van een jeugdontmoetingsplaats op het grasveld, maar daar zal een speciaal gevormde klankbord zich later over buigen

Bewonersbrief start uitvoering 4 okt 2015

Vervangen kademuur Jan van Gooienkade

Klankbordgroep Vincent Van Goghweg binnenkort weer bijeen

De projectleiding Herinrichting Vincent Van Goghweg, de gemeente en de omwonenden komen binnenkort weer bij elkaar om de stand van zaken en voortgang inzake de reconstructie van de Van Goghweg te bespreken. De feitelijke start van het project was in 2015 gepland maar is met een jaar vertraagd vanwege andere infrastructurele werken binnen Zaanstad die qua uitvoering meer urgentie hadden en die niet tegelijkertijd konden plaatsvinden.

Na de inloop dag voor omwonenden die door de gemeente en projectleiding was georganiseerd samen met de klankbordgroep in het najaar van 2013, was al duidelijk geworden dat belangrijke knelpunten binnen het project: het parkeerprobleem door verlies aan parkeerplaatsen en de herinrichting van de kruising met de Van Goyenkade, niet eenvoudig zijn op te lossen. Hier komt bij dat als gevolg van de verbreding van de Den Uylbrug en de aanleg van de tweede Coentunnel, de huidige prognoses voor de toename van het aantal verkeersbewegingen op de Van Goghweg naar alle waarschijnlijkheid naar beneden moeten worden bijgesteld. Bovendien schijnt er nu eveneens uitsluitsel te zijn over de geluidsbelasting door het verkeer voor de huizen aan de Van Goghwegweg en hoe zich dat verhoudt tot de hiervoor geldende normen. Er is weer genoeg te bespreken zodat binnenkort een nieuwe datum voor een bijeenkomst te verwachten valt. Het voornemen is om de bijeenkomst uiterlijk in februari te laten plaatsvinden.

Aanleg fietspad Overtuinen nu definitief

De aanleg van een fietspad vanaf de Westerwateringtunnel, via Overtuinen achter het Zaanlands lyceum langs, gaat definitief door. De beslissing is afgelopen najaar genomen door een meerderheid van de gemeenteraad. Het fietspad was een oude wens van D66 en Groen Links ten tijde van het vorige college. Het huidige tracé achter het Zaanlands Lyceum had tijdens de bijeenkomsten van de Community Planning met grote meerderheid de voorkeur. Wel hebben wijkmanager Simon Broersma en Willem Fontein, projectleider herinrichting Van Goghweg, gesprekken gevoerd met de schoolleiding van het lyceum waarbij is besloten om het tracé nog iets verder van de school af te laten liggen.

Stadsregio
De nieuwe aansluiting op de fietstunnel van en naar Westerwatering, vanaf de snelfietsroute langs de Provincialeweg, die momenteel wordt aangelegd, maakt deel uit van de geplande fietsroute. Hierdoor zullen ook fietsers vanuit noordelijke richting gemakkelijk het westen en oosten van Zaandam kunnen bereiken.
Beide projecten worden goeddeels gefinancierd door de Stadsregio Amsterdam. Deze heeft de intentie om het fietsgebruik in de regio te stimuleren waarbij het accent vooral ligt op het woon-werkverkeer. De Stadsregio werkt in dat kader aan de aanleg van een regionaal fietsnetwerk dat aansluit op alle belangrijke OV-knooppunten in de regio. De fietsroutes die woon- en werkgebieden over langere afstanden met elkaar verbinden wil de Stadsregio upgraden tot snelfietsroutes: snelle en comfortabele fietsroutes om het woon- werkverkeer met de fiets te stimuleren. Voor deze snelfietsroutes waarvan de route Zaandam – Amsterdam een belangrijk onderdeel vormt, heeft het Rijk in het verleden een eenmalige subsidie beschikbaar gesteld. Onbekend is nog wanneer de aanleg van fietspad wordt uitgevoerd. De definitieve plannen worden volgende maand eerst aan de klankbordgroep Vincent Van Goghweg voorgelegd.

Start herprofilering Vincent van Goghweg jaar uitgesteld

De Gemeente Zaanstad heeft besloten om de start van de werkzaamheden in het kader van de reconstructie van de Van Goghweg met een jaar uit te stellen tot het najaar van 2015. Oorspronkelijk zouden de werkzaamheden in het komend najaar van start gaan.
Nieuwe gegevens

Als belangrijkste reden voor deze beslissing noemt de gemeente de renovatie van de Wilhelminasluizen welke momenteel nog in volle gang zijn en die eerst moeten worden afgerond. Tegelijkertijd wordt tevens gemeld dat er in het najaar van 2014 nieuwe gegevens bekend worden over de te verwachten toename van de verkeersdruk op de Van Goghweg tot het jaar 2030. Tot nu toe werd uitgegaan van een toename van meer dan 6.000 voertuigen per etmaal, waardoor verwacht werd dat de Van Goghweg 20.000 voertuigen per dag zou moeten kunnen verwerken in 2030.

Tellingen

Tijdens de vergaderingen van de klankbordgroep heeft de bewonersvereniging er in de persoon van Rob de Cock regelmatig op gewezen dat de tellingen die door de Gemeente gedaan zijn geen correcte weergave zijn van de werkelijke verkeersbewegingen op de Van Goghweg. Volgens zijn telling van voertuigen op de Van Goghweg wordt momenteel de door de Gemeente getelde aantal van 12 á 13.000 voertuigen per etmaal bijlange na niet gehaald, zodat de prognose van nagenoeg een verdubbeling van de verkeersbewegingen in 2030 onwaarschijnlijk lijkt.

Recente verbeteringen

Bovendien zullen de recente verbredingen van de Den Uylbrug en de verdubbeling van de Coentunnel eerder tot een afname van het aantal verkeersbewegingen op de Van Goghweg leiden. De Gemeente lijkt zich dit te realiseren en wil eerst de uitkomsten van nieuwe prognose afwachten die dit najaar beschikbaar is en waarin de effecten van de voornoemde infrastructurele verbeteringen zijn meegenomen. Hierna zal de Klankbordgroep wederom bijeengeroepen worden om te bespreken wat voor gevolgen de nieuwe uitkomsten voor het uiteindelijke ontwerp van de Van Goghweg zullen hebben.

Zorgvuldig

Tijdens de inloopavond in het najaar van 2013 is duidelijk geworden dat er veel weerstand en vragen gerezen zijn tegen het huidige plan, omdat hierdoor woongenot bedreigd wordt door verkeerslichten, minder parkeerplaatsen, en verdwijnend groen. Het lijkt er op dat de Gemeente de herinrichting van de Van Goghweg zorgvuldig wil aanpakken en wil streven naar een definitief plan waarvoor voldoende draagvlak bestaat bij de omwonenden en direct betrokkenen. De ernstige beschadiging van het vertrouwen die in het recente verleden is ontstaan tussen de Gemeente en de Schildersbuurt als gevolg van de gang van zaken bij projecten als het Voorslagterrein en de Jedelooschool, liggen nog vers in het geheugen.

Schriftelijke vragen inloopavond beantwoord

De vragen die schriftelijk gesteld zijn tijdens de inloopavond afgelopen november zijn inmiddels door de gemeente beantwoord. In de onderstaande PDF-bijlagen kunt u de bewonersbrief en de vragen en antwoorden terugvinden.

bewonersbrief vervolg herinrichting Vincent van Goghweg te Zaandam

Reacties inloop herprofilering Vincent van Goghweg 27nov2013

Nieuw onderzoek naar kwaliteit funderingen rond Jan van Goyenkade

De Gemeente Zaanstad gaat binnenkort de kwaliteit van de funderingen van de panden aan en in de omgeving van de Jan van Goyenkade opnieuw beoordelen in het kader van een risicoanalyse. Aangezien de kadeconstructies van de Jan van Goyenkade onder handen genomen gaan worden, wil de gemeente van tevoren de mogelijke risico’s voor verzakkingen in kaart brengen. Het onderzoek zal op basis van uiterlijke kenmerken waaronder scheefstand, scheurvorming en lintvoegmetingen, worden uitgevoerd. Ook de resultaten van de in 2009 uitgevoerde funderingsonderzoeken zullen in de rapportage worden meegenomen.

bewonersbrief aankondiging risicoanalyse Jan van Goyenkade

Inloopavond herinrichting Van Goghweg druk bezocht!

De inloopavond herinrichting Vincent van Goghweg op woensdag 27 november in het Zaanlands Lyceum, werd door de buurtbewoners druk bezocht en was derhalve zeer geslaagd! De Gemeente was met een uitgebreide delegatie waarin alle betrokkenen vertegenwoordigd waren, aanwezig. Hierin vervulde ook de klankbordgroep, waarin ook het bestuur van de Bewonersvereniging is vertegenwoordigd, een informerende rol. Bewoners en belanghebbenden werden in goede sfeer en op professionele wijze geïnformeerd over het voorlopig ontwerp van de Van Goghweg. Uiteraard hebben veel bewoners hun bezorgdheid geuit over pijnpunten in het voorlopig ontwerp waarbij het parkeren, de rijstroken en de verkeerslichten op met name het smalle deel van het traject, tussen Van Goyenkade en Provincialeweg, de hoofdmoot vormden. Gebleken is dat het vrachtverkeer dat met name in de avonduren en ’s nachts over de Van Goghweg dendert – duidelijk dus geen bestemmingsverkeer- is eveneens een grote bron van ergernis. Bezoekers van de inloopavond hebben ruimschoots van de gelegenheid gebruik gemaakt om hun vragen en/of punten van zorg in een schriftelijke reactie aan de Gemeente duidelijk te maken. Vanaf begin december 2013 worden de bewonersreacties op onderwerp gebundeld en besproken. Intentie is om alle reacties met een antwoord op de website van de Gemeente te zetten.

Het vervolg van het project ziet er globaal als volgt uit:

December 2013 – Februari 2014:

• Afronding definitieve rapportage Royal Haskoning DHV
  • Analyseren en beantwoorden reacties naar aanleiding inloopavond
  • Nader asfaltonderzoek tbv geluidsvraagstuk à input voor aanvullend  onderzoek geluidsmaatregelen
  • Aanvullend onderzoek geluidsmaatregelen. Dit is mogelijk van invloed op het definitieve ontwerp
  • Onderzoek flora en fauna bomen Van Goghweg. Dit is mogelijk van invloed op definitief ontwerp
  • Rapportage bestuur op basis van bovenstaande uitkomsten

Maart 2014:

• Eventueel extra klankbordgroepoverleg + overleg met bewoners / belanghebbenden
  • Kapaanvraag bomen
  • Maart 2014:
  • Opstellen definitief ontwerp en informeren klankbordgroep, bewoners / belanghebbenden

April 2014:

• Uitwerken definitief ontwerp naar bestek en tekeningen
  • Opstellen BLVC plan voor uitvoering werk (bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid, communicatie)

Juni – september 2014:

• Aanbesteding werk

Oktober 2014

• Uitvoering werkzaamheden riool en wegen.

presentatietekening voorlopig ontwerp

toelichting voorlopig ontwerp