Treurwilg Juliana van Stolberg

TreurwilgSarah Kroes en Alex Geernaert, de bewoners van Frans Halsstraat 78, naast de vijver bij de Juliana van Stolbergschool hebben part noch deel aan de sloop van de monumentale treurwilg aan de oever van de vijver. Zij mailden het volgende bericht:

‘Via verschillende kanalen, twitter, politie, bewoners horen wij dat een aantal mensen denkt dat wij de boom hebben gesnoeid / gesloopt. Zoals jullie vast zullen begrijpen vinden wij dit erg vervelend. Te meer omdat wij ook niet blij zijn met de manier waarop de boom gesnoeid is. De wilg staat niet op onze grond!’

Sarah en Alex verdienen geen blaam. De boom is gesnoeid door de projectontwikkelaar van de Juliana van Stolbergschool.

Jan Schoen.

6 gedachten over “Treurwilg Juliana van Stolberg”

1. Ik vind het een grof schandaal dat de kaalslag ondanks alles (zie artikel https://www.bewonersverenigingswkb.nl/nieuws/243-bedrijvigebij-schendt-afspraken-met-gemeente-en-kapt-illegaal-groot-aantal-gezonde-bomen-grasveld-ju) gewoon verder gaat!
    Daarnaast zou ik willen weten of e.e.a. niet toch met instemming van deze bewoners is gebeurd. Al is het niet hun eigen grond, zij maken er wel gebruik van.
    Tijdens de beruchte buurtwandeling met Hans Luiten waren deze bewoners toevallig wel net bezig met kappen van een evenzo monumentale berkenboom aan de voorzijde van dit zelfde pad….

1. Beste Peter,

Ik zou hierover graag eens met u in gesprek gaan om het bovenstaande met u te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Alex (Frans Halsstraat 78)

2. Beste Peter,

Als u meer wilt weten over het bovenstaande dan nodig ik u uit om daarover met ons in gesprek te gaan. Wij krijgen via verschillende kanalen berichten van bewoners. Wij vinden het prettiger om hierover persoonlijk contact te hebben. Uiteindelijk willen we allemaal een prettige buurt waarin de bewoners met elkaar kunnen praten i.p.v. over elkaar.

Groeten Alex (Frans Halsstraat 78)

3. Ik wil bij deze mijn reactie rectificeren.
    Ik heb inmiddels zowel met de bewoners gepraat, als met iemand die verstand van snoeien heeft.
    – de bewoners waren niet op de hoogte gesteld van het snoeien en net zo geschrokken als wij…
    – Het snoeien was naar ik nu begrijp noodzakeleijk en goed uitgevoerd. Over een tijdje ziet de wilg er weer tip-top uit…
    – De bewoners hadden niet de berkeboom, maar een den gekapt. Die den was te beschouwen als “uitgroei”.

4. Ja Alexandra,
    Van een treurwilg kun je niet meer spreken. Slechts het deel ‘treur’ is overgebleven. De fraaie boom van weleer is voorgoed verdwenen.
    Jan Schoen.

5. Ik schrok me rot toen ik langsliep tijdens de werkzaamheden. Maar nu blijkt dat het ‘slechts’ om kandelaren gaat, zal een en ander er op den duur weer uitgroeien. Jammer alleen dat de boom er de komende jaren gamputeerd uit zal blijven zien en de elegante treurwilg vorm verloren is gegaan. Wilgen hebben nu eenmaal een transparant bladerdek dat eea. niet verbloemt.