SBM Bouw koopt panden Westzijde 404-408

Sinds enkele maanden worden de oude leegstaande panden grenzend aan het pas opgeknapte pand van Zaanerf ingrijpend verbouwd en gerenoveerd. Projectontwikkelaar Bergsma is sinds december 2014 eigenaar en verbouwt de panden waarin naar verluidt een aantal appartementen en bedrijfsruimten gerealiseerd moeten gaan worden.

Onrust

Het hele proces zorgt voor ongerustheid onder direct omwonenden en omliggende winkels en bedrijven in de buurt. De angst bestaat dat de toekomstige gebruikers van het pand een extra belasting voor de beschikbare parkeerplaatsen in de buurt zullen vormen, aangezien de mogelijkheden voor parkeren op eigen grond onvoldoenden lijken.

Vergunning

De voortvarendheid waarmee de werkzaamheden vanaf het eerste begin ter hand werden genomen, wekte bovendien de indruk dat er reeds een vergunning zou zijn verleend voor het bouwplan hetgeen natuurlijk een merkwaardige ontwikkeling zou zijn. Temeer daar de Gemeente en de bewoners tijdens het Mediationtraject hebben afgesproken dat grootschalige projecten in de buurt vooraf met de bewoners en de bewonersvereniging moeten worden besproken. De verbazing was dan ook groot toen de gemeente wist te melden dat voor tal van werkzaamheden waaronder sloop en gevelreiniging helemaal geen vergunning meer nodig blijkt te zijn.

Overleg

De Bewonersvereniging is meteen met de betrokken ambtenaren en de direct omwonenden in gesprek gegaan en heeft vervolgens een vervolggesprek gevoerd met wijkwethouder Dick Emmer en wijkmanager Simon Broersma. De gemeente Zaanstad heeft verzekerd dat er nog geen vergunning voor de exploitatie van het pand is verleend, en dat de projectontwikkelaar geheel op eigen risico bezig is op basis van een voorlopig plan, waarvan de haalbaarheid nog op meerdere terreinen moet worden getoetst. Hem is natuurlijk wel verteld dat het plan onder de huidige regelgeving kans van slagen heeft mits aan een aantal voorwaarden voldaan kan worden. Het oplossen van het probleem van de benodigde parkeerruimte op eigen terrein zal daarbij een forse uitdaging zijn. Het verslag van het gesprek met de wethouder is te vinden in de bijlage onder. De bewonersvereniging is overigens zeer ongelukkig met de daarin geuite visie op de Mediationafspraken, die van wederzijds wantrouwen zouden getuigen. Gebeurtenissen uit het verleden zouden een dergelijke houding wellicht rechtvaardigen, maar deze past geheel niet in de lijn die het bestuur bij de communicatie met de gemeente Zaanstad nastreeft.

Antwoorden voor Schildersbuurt over bouwplan (2)