dagverblijf Pinokkio

Huisarts van Loenen koopt Pinokkio

Huisarts A. van Loenen, nu gevestigd in een praktijkruimte aan de Westzijde, is de nieuwe eigenaar van het voormalige orthopedagogisch dagcentrum Pinokkio. Het gebouw, dat gelegen is in de tuin van het Van Raaltenpark, was tot vier jaar geleden in gebruik als dagopvang voor gehandicapten. Oorspronkelijk maakte het pand deel uit van het Gemeente Ziekenhuis. Het was een quarantainegebouw, waarin de patiënten werden verzorgd die leden aan gevaarlijke besmettelijke ziekten, als tuberculose en cholera. Eerst zullen de huisartsen Van Loenen en Petra van de huisartsenpraktijk hun intrek in het gebouw nemen. Daarnaast zullen de mogelijkheden worden bekeken om eveneens een fysiotherapeut en een apotheek voor het pand aan te trekken, waarmee de locatie zou kunnen uitgroeien tot een paramedisch centrum. Aangezien het pand is gelegen midden in de Schildersbuurt, waar dokter Van Loenen veel patiënten heeft, lijkt de plek in veel opzichten een ideale locatie.

4 gedachten over “Huisarts van Loenen koopt Pinokkio”

1. Ik vind het zelf prima (ik gun het mijn eigen huisartsen van harte), maar is het eigenlijk niet heel raar:
    – in de Community planning was toch door de bewoners van het van Raalte centrum en de meerderheid van de aanwezigen besloten (en daarom ook in de visie vastgelegd) dat het pand uitsluitend een woonbestemming mocht krijgen (i.v.m. de vrees voor overlast van parkeerders e.d.)?
    – een paramedisch centrum in Pinokkio is toch concurentie voor een (i.e.g. deels) zelfde bestemming van het verbouwde Sportfondsenbad?

1. Ik weet niet meer of dat inderdaad de uitkomst was van de communityplanning voor Pinokkio. Er is een bijeenkomst geweest van Van Raalte en Voorslag waarbij de ruime meerderheid dit een goed plan vond. Er worden in het park een aantal parkeerplaatsen (17) aangelegd voor de praktijk waarbij het eventueel daarbij verdwijnende groen in de directe omgeving wordt gecompenseerd, zodat het groene karakter van het park behouden blijft. Naar het schijnt gaat ook de oostelijke toegang weer open zodat (via het van Raalten) de west-oost verbinding wordt hersteld. Voor het Sportfondsenbad is het wel een tegenvaller. Er was in het verleden al contact tussen Bakker en Van Loenen die toen al aangaf iets anders te willen. We hoeven er ook niet automatisch meer van uit te gaan dat het Sportfondsenbad een paramedisch centrum wordt.

2. Het “eventueel verdwijnende groen ” dat in de directe omgeving wordt gecompenseerd zal in de praktijk wel tegenvallen. Als ik al lees hoe ingewikkeld het was om 1 boom die verdween vanwege de verbetering van de duiker elders geplaatst te krijgen…Is er al overeenstemming over een plek trouwens ?
    Er verdwijnt erg veel groen in de buurt, wat ik niet vaak herplaatst zie. Ik zie regelmatig dooie nieuwe berkenbomen, dat wel. En 17 parkeerplaatsen is toch erg veel voor een huisartsenparktijk. Dat lijkt me toch niet nodig.
    Het blijft toch gewoon de gemeente Zaagstad in mijn optiek.

3. Er komen zeker drie bomen terug voor de bomen die van de duiker af moesten. Ze krijgen een plaats op het grasveld naast de speelplaats aan de Nicolaas Maesstraat. Het is waar dat het groen geleidelijk meer en meer verdwijnt. De herinrichting van de Van Goghweg zal per saldo ook weer ten koste gaan van groen. Wij zullen zeer kritisch kijken naar de ontwikkelingen in het Van Raaltenpark dat trouwens geen gemeente- maar privéterrein is. Het lijkt ons toch ook in het belang van het Van Raaltenpark dat het groen binnen het park gecompenseerd wordt.