Buurt mocht van de gemeente niet meepraten !!!

Er is op het gemeentehuis bewust voor gekozen om de bewoners van de Schildersbuurt niet te laten meepraten over de bebouwing op het Voorslagterrein. Dat staat o.a. in Dagblad Zaanstreek van 5 oktober 2009.
(Lees het bijgaande artikel).

Verbaas u over het rapport n.a.v. het ‘feitenonderzoek’ dat op verzoek van de gemeenteraad gedaan is door Bureau Regioplan uit Amsterdam. Het rapport spreekt o.a. van gebrek aan informatie en laat vele vragen onbeantwoord.

De reactie van de gemeente en de haast waarmee het rapport op agenda van het Zaanstad beraad en de Raad wordt gezet doen vrezen dat het gemeente bestuur dit desondanks snel onder het spreekwoordelijke tapijt wil vegen.

De Bewonersvereniging heeft geprobeerd om de Raad alsnog te bewegen tot een raadsenquête, uitstel van afhandeling en betrokkenheid bij het onderzoek.

Op 9 oktober vergaderde de raadscommissie over het rapport van bureau Regioplan over de gang van zaken rond de bouwplannen in de buurt. Tijdens deze vergadering heeft Joep van Houts namens de bewonersvereniging ingesproken. De verantwoordelijke wethouder Piet Keijzer heeft daarop de buurt zijn excuses aangeboden: de gemeente heeft het niet goed gedaan.

De Raad heeft daarop op 15 oktober uiteindelijk besloten om het onderzoek nog niet direct af te ronden. De Bewonersvereniging en o.m. Democratisch Zaanstad worden tot 1 december in de gelegenheid gesteld en zelfs dringend verzocht om daartoe met aanvullend feitenmateriaal te komen. Een motie voor een raadsenquete heeft het niet gehaald.

Lees de bijgaande artikelen uit het NHD, het rapport en de reacties van het College, Joep van Houts en van Nico van den Broek op het rapport.

Feitenonderzoek Regioplan (pdf)

20091006-GZ-brief college over dossieronderzoek Schildersbuurt (pdf)

Inspraaknotitie Joep van Houts (pdf)

buurt mocht niet meepraten...