Aanbieding petitie ‘Stagnatie funderingsherstel’ aan Tweede Kamer

Dinsdag 21 mei om half twee zal een petitie worden aangeboden aan de voorzitter van de commissie wonen, Tweede Kamer. Locatie Statenpassage Tweede Kamergebouw Plein 2 in Den Haag.

Door decennia ontkenning van de funderingsproblematiek en het achterblijven van wet- en regelgeving kan aan funderingen van woningen en gebouwen een schade ontstaan welke kan oplopen tot mogelijk 40 miljard euro)*. Dit bedrag is echter exclusief de sociale schade welke eveneens in de miljarden zal gaan lopen als niet tijdig maatregelen genomen zullen worden.
)* bron rapport Deltares maart 2012

In de petitie zijn de problemen in het kort samengevat alsmede de diverse oorzaken. Daarnaast zijn een aantal anoniem gemaakte verklaringen van gedupeerden opgenomen om duidelijk te maken wat het betekent als de fundering hersteld moet worden en voor bedragen oplopend van €45.000 tot meer dan een ton een extra hypotheek moet worden afgesloten. In veel gevallen is een tweede hypotheek onmogelijk omdat de waarde van de woningen vaak gedaald is onder het niveau van de eerste hypotheek en geen overwaarde meer aanwezig is.
Tot slot is een lijst van wensen aan de petitie toegevoegd waarmee een groot deel van de toekomstige schade voorkomen kan worden, gedupeerden geholpen kunnen worden en het Kennis Centrum Aanpak Funderingsproblematiek haar werkzaamheden kan voortzetten.

Ing. Ad van Wensen, directeur Kennis Centrum Aanpak Funderingsproblematiek (KCAF)
Info@kcaf.nl 06-47181030

Voor de petitie stagnatie funderingsherstel’ klik hier