Start herprofilering Vincent van Goghweg jaar uitgesteld

De Gemeente Zaanstad heeft besloten om de start van de werkzaamheden in het kader van de reconstructie van de Van Goghweg met een jaar uit te stellen tot het najaar van 2015. Oorspronkelijk zouden de werkzaamheden in het komend najaar van start gaan.
Nieuwe gegevens

Als belangrijkste reden voor deze beslissing noemt de gemeente de renovatie van de Wilhelminasluizen welke momenteel nog in volle gang zijn en die eerst moeten worden afgerond. Tegelijkertijd wordt tevens gemeld dat er in het najaar van 2014 nieuwe gegevens bekend worden over de te verwachten toename van de verkeersdruk op de Van Goghweg tot het jaar 2030. Tot nu toe werd uitgegaan van een toename van meer dan 6.000 voertuigen per etmaal, waardoor verwacht werd dat de Van Goghweg 20.000 voertuigen per dag zou moeten kunnen verwerken in 2030.

Tellingen

Tijdens de vergaderingen van de klankbordgroep heeft de bewonersvereniging er in de persoon van Rob de Cock regelmatig op gewezen dat de tellingen die door de Gemeente gedaan zijn geen correcte weergave zijn van de werkelijke verkeersbewegingen op de Van Goghweg. Volgens zijn telling van voertuigen op de Van Goghweg wordt momenteel de door de Gemeente getelde aantal van 12 á 13.000 voertuigen per etmaal bijlange na niet gehaald, zodat de prognose van nagenoeg een verdubbeling van de verkeersbewegingen in 2030 onwaarschijnlijk lijkt.

Recente verbeteringen

Bovendien zullen de recente verbredingen van de Den Uylbrug en de verdubbeling van de Coentunnel eerder tot een afname van het aantal verkeersbewegingen op de Van Goghweg leiden. De Gemeente lijkt zich dit te realiseren en wil eerst de uitkomsten van nieuwe prognose afwachten die dit najaar beschikbaar is en waarin de effecten van de voornoemde infrastructurele verbeteringen zijn meegenomen. Hierna zal de Klankbordgroep wederom bijeengeroepen worden om te bespreken wat voor gevolgen de nieuwe uitkomsten voor het uiteindelijke ontwerp van de Van Goghweg zullen hebben.

Zorgvuldig

Tijdens de inloopavond in het najaar van 2013 is duidelijk geworden dat er veel weerstand en vragen gerezen zijn tegen het huidige plan, omdat hierdoor woongenot bedreigd wordt door verkeerslichten, minder parkeerplaatsen, en verdwijnend groen. Het lijkt er op dat de Gemeente de herinrichting van de Van Goghweg zorgvuldig wil aanpakken en wil streven naar een definitief plan waarvoor voldoende draagvlak bestaat bij de omwonenden en direct betrokkenen. De ernstige beschadiging van het vertrouwen die in het recente verleden is ontstaan tussen de Gemeente en de Schildersbuurt als gevolg van de gang van zaken bij projecten als het Voorslagterrein en de Jedelooschool, liggen nog vers in het geheugen.

Schriftelijke vragen inloopavond beantwoord

De vragen die schriftelijk gesteld zijn tijdens de inloopavond afgelopen november zijn inmiddels door de gemeente beantwoord. In de onderstaande PDF-bijlagen kunt u de bewonersbrief en de vragen en antwoorden terugvinden.

bewonersbrief vervolg herinrichting Vincent van Goghweg te Zaandam

Reacties inloop herprofilering Vincent van Goghweg 27nov2013

2 gedachten over “Start herprofilering Vincent van Goghweg jaar uitgesteld”

1. Vraag: is er een openbare commissie vergadering gepland op 21 aug over het onderwerp herinrichting van Goghweg?
    of is dat mede uitgesteld door dat de gemeente het gehele project heeft uitgesteld?

1. Beste Ton,

Mij is niets bekend van een commissievergadering op 21 augustus. Waar baseer je die datum op?

Groet, Erik