Ruim een week geleden diende een kortgeding dat eigenaar Jan Hein Bakker had aangespannen tegen een groep krakers, die het sportfondsenbad in de Mauvestraat sinds afgelopen voorjaar opnieuw hadden gekraakt. Het was de krakers na verluid te doen om behoud van het pand tegen verder verval door leegstand en vandalisme .

De rechter oordeelde dat de krakers het pand moesten verlaten hetgeen zij vervolgens ook hebben gedaan. Bakker had in het voorjaar de werkzaamheden aan het pand willen hervatten maar werd onaangenaam verrast door de actie van de krakers. Aangezien het zich toegang verschaffen tot een gekraakt gebouw als huisvredebreuk moet worden aangemerkt, moest de aannemer die een steigerwerk wilde plaatsen, onverrichterzake rechtsomkeert maken. In mei van dit jaar vond er een overleg plaats tussen het bestuur van de Bewonersvereniging en de voorzitter van de Commissie Sportfondsenbad, de nieuwe wijkmanager Amanda van der Kamp en Jan Hein Bakker. Bakker stond op het standpunt dat de krakers weg moesten zodat hij verder kon met de geplande werkzaamheden in het pand. De krakers hadden geen vertrouwen in de plannen van Bakker en weigerden het zwembad te verlaten. Bakker stelde de krakers voor de keuze: vrijwillig vertrek of een kort geding.  Ook na bemiddelend overleg tussen de Commissie Sportfondsenbad en de krakers, bleken zij het bijltje er niet zomaar bij neer te willen gooien. Blijkbaar wilden zij het op advies van hun advocaat op een kort geding laten aankomen.

Restauratie

De renovatiewerkzaamheden waren, mede als gevolg van de economische crisis, na 2012 vrijwel stil komen te liggen. Bakker heeft sinds 2016 een mede investeerder gevonden voor zijn renovatie en exploitatie van het voormalige zwembad. De slordige twee miljoen die daarmee beschikbaar komt lijkt voldoende om de restauratie volgens de oorspronkelijke plannen uit 2009, waarin oorspronkelijke details als de ronde schoorsteen en de lichtkoepel gaan terugkomen, te verwezenlijken. Mede door deze nieuwe feiten stelde de Bewonersvereniging zich op het standpunt, dat de krakers het doel van de buurt – een gerenoveerd pand volgens de nog geldende afspraken tussen de buurt en J.H. Bakker, zoals vastgelegd in een door beide partijen ondertekende overeenkomst in 2012- met hun actie in de weg stonden.

Mussen

Geluk bij de hierdoor ontstane vertraging is overigens dat de laatste kolonie broedende mussen in de Schildersbuurt, onder de dakpannen van het zwembad, in alle rust een nieuwe generatie heeft kunnen voortbrengen. Tijdens bovengenoemd overleg tussen Bakker, Gemeente en Bewonersvereniging, dat plaatsvond in het Luchthuisje van Monet, heeft Bakker bevestigd dat bij de renovatie van het dak, rekening zal worden gehouden met de behoeften van de mussen. Ook de belangen van de gevederde buurtgenoten moeten worden behartigd, en zij zullen in de toekomst het zwembad als thuisbasis kunnen blijven gebruiken!

2 gedachten over “Restauratie Sportfondsenbad lijkt eindelijk ophanden na gedwongen vertrek krakers”